spacer

Hjem > Arkiv > Koncerter 2018 > 9. koncert

9. koncert

Mandag 20/8 kl. 20
Østermarie kirke

RENÆSSANCEN

Medvirkende:
CHRISTIAN IV’s VOKALENSEMBLE
Mette Borg, dramaturg
Ruben Munk, dirigent og cembalo

 


Program

 

Madrigaler af komponister fra den
engelske madrigalskole
(1588-1627)

”Alkoholikeren” Thomas Weelkes
(1576-1623)

begyndte sit virke som ansat ved hoffet hos Sir Edward Darcy, men virkede størstedelen af sit liv som organist ved Winchester College, som også var den periode, hvor han skrev sine madrigaler. Disse udgjorde et springbræt til en ny og bedre stilling som organist og korleder ved Chichester Cathedral. De sidste 15 år af sit liv sled han med alkoholisme, og efter sin kones død i 1622 forfaldt han yderligere til druk og døde i London 1623.

”Forretningsmanden” Thomas Morley
(1557-1602)

var elev af William Byrd og den første til at bruge betegnelsen madrigal. Han tog også initiativ til at udgive en samling af 25 madrigaler af forskellige komponister som en hyldest til Elizabeth I. Med sit talent, sin lærdom, energi og forretningssans var han en drivkraft i det engelske musikliv.

 

”Glenn Goulds favoritkomponist” Orlando Gibbons
(1583-1625)

bestred en fornem stilling som organist i Royal Chapel udpeget af Kong James I. Udover vokalmusik skrev han mange værker for cembalo, der har været totalt oversete indtil den kendte pianist Glenn Gould kastede sin kærlighed på dem. Blandt Gibbons kompositioner er der flere satser, der senere får en slags hitstatus, og selvfølgelig skal publikum til denne koncert også høre hans fantastiske madrigal The Silver Swan.

”Den dygtige elev” Thomas Tomkins
(1572-1656)

var elev af Byrd og var i høj grad præget af sin mesters stil gennem hele sit liv. Det gav ham et eftermæle som lidt konservativ og gammeldags i det. Imidlertid er han faktisk min nummer et favorit-madrigalkomponist, og jeg synes netop, at han med sit fornemme håndværk formår at bygge videre på madrigalstilen uden at forlade den. Resultatet er stærkt udtryksfuld musik med tekstmalende harmonier og effektfuld brug af kromatik.

 

”Københavneren” John Dowland
(1563-1623)

er selvfølgelig ikke dansk, men den kendte lutenist var ansat ved Christian IV’s hof 1598-1606 og var i de år særligt produktiv som komponist. Han kan måske heller ikke direkte kaldes for madrigalkomponist, men hans strofiske sange blev også harmoniseret for consort-instrumenter og lader sig fint fremføre af et vokalensemble.

 

“Ungkarlen” John Wilbye
(1574-1638)

var madrigalkomponist på fuldtid og dermed den mest rendyrkede engelske madrigalkomponist af dem alle. Han havde ingen organist- eller korlederstilling, men til gengæld modtog han protektion af Cornwallis-familien. Denne familie skulle ikke være særligt religiøst interesseret, så Wilbyes musiks fornemste formål var at underholde, og emnet var altid det samme: kærlighed! Han må selv have været et godt selskab, da han gennem hele sit liv fik denne familie til at betale for sit liv og ophold.

 

Christian IV's Vokalensemble Mette Borg Ruben Munk

 


Billetpris: Kr. 150 (voksne) / 75 kr. (12 til 20 år) / Gratis (børn under 12 år)

til top